Vi vill växla upp
Nu söker vi kapital till vår drivna kvartett för att kunna växla upp. Kotten ska lanseras i USA men eftersom vi fortfarande driver detta på fritiden och eftersom vi behöver beställa små volymer av material åt gången så skulle vi behöva en skjuts så att vi kan öka lönsamheten både på kort och lång sikt.
Tänk dig 4 egenföretagare som träffas på ett kontorshotell och fattar tycke för varandra. Efter någon månad tillsammans på kontorshotellet sätter de sig i konferensrummet och bestämmer sig för att de vill göra något tillsammans. De inser att en av de starkaste krafterna som finns i Sverige är uppfinningsrikedomen. Dessvärre är det många som inte vet hur man ska göra för att få ut en produkt eller vara på marknaden vilket gör att byrålådorna i Sverige är fyllda med uppfinningar. De fyra börjar skissa på en process där deras olika kompetenser kommer till gagn. Jennie är väldigt duktig på web, design och content och har jobbat som frilansande frontendutvecklare/UX under flera år. Robert – men en bakgrund inom multinationella läkemedelsföretag på hög nivå – är extremt allmänbildad, nyfiken och smart. Jonas har drivit ett it-konsultföretag i 6-7 år och är IPMA-certifierad projektledare samt medlem i Mensa. David är doern som gillar praktiska saker trots att han spenderat 12 år som utvecklare/projektledare/chef på en av storbankernas IT-avdelningar samt att sälja. Tillsammans skissar de på företaget och processen men inser att de inte kan få trovärdighet utan att själva ha fått ut en gemensam produkt på marknaden. De öppnar respektive svart bok med de uppfinningar de själva stoppat i byrålådan och tillsammans får de ihop 105 unika uppfinningar på whiteboarden. De väljer den produkt som Robert utvecklat under den tid han var föräldraledig och lite smått uttråkad – en kotte impregnerad med stearin. Anledningen till att de valde just denna produkt var att impregneringsprocessen var färdig – det enda som saknades var en förpackning.
Efter mötet tar det riktig fart. Företaget Incutank startades, svarta kartonger köptes in, etikett designades och tillverkningsutrustning införskaffades. Inom en månad var första batchen klar och de första askarna med 50-60 kottar såldes till vänner och bekanta samt till några butiker. Produktens funktionalitet var outstanding MEN det såldes inget från butikerna. Någon månad senare fick vi kontakt med Härnösands kommun som var staden där själva kottarna kom ifrån. Kommunen hade kontakt med en inkubator och Länsstyrelsen. Incutank fick en konsultcheck värd 50tkr för att få hjälp att designa och utveckla en egen förpackning. I samråd med Designtorget och en förpackningsdesigner föddes den lyxiga presentasken innehållande 9 braständare gjorda av impregnerade kottar.
Sommaren 2017 görs den andra batchen och vi får genom kontakter en större order från Naturkompaniet. Vi slet för att få ihop ordern och levererade i tid till deras 32 butiker tack vare vänner och familj som ställde upp. En vecka innan Formex 2017 kollar vi om det fanns någon ledig monter och vi fick den sista – en riktigt dålig monter i korridoren mellan A- och B-hallen. Vi ordnar monter och hoppas på att pengarna från Naturkompaniet ska komma in i tid för att betala för den. Formex blir en total succé! Det visade sig att montern låg precis i anslutning till damtoaletten och att det fanns dolda talanger i gänget. Det blir sådan folksamling utanför montern att personalen från Älvsjömässan kommer för att undersöka vad som händer.
Vi kämpar under hösten och inser att vi inte kommer klara av att leverera alla ordrar samtidigt som vi sköter våra dagliga jobb. Vi hittar Samhall som samarbetspartner när det gäller packningen och det företag som skördar kottarna för att komma åt dess frö (som sedan blir nya plantor) impregnerar åt oss. Vi lyckas efter mycket om och med leverera alla ordrar före jul.
Under åren som gått har vi utökat produktfloran till storpack av Kotten, högkvalitativa ljus samt tändstickor. Vi har varit på flertalet mässor både i Sverige och utomlands där vi mottagits mycket väl och vi har mottagit designpriser på flera mässor. Det ligger i tiden med en högeffektiv och hållbar braständare i snygg design.
Målgruppen under de första åren har varit presentbutiker och blomsteraffärer. Nu är det dags att gå vidare enligt plan och kunna erbjuda produkterna till livsmedelsbutikskedjorna. När vi väl kommit in i folks medvetande vill vi att skolungdomar skall ha möjlighet att sälja Kotten istället för kinesiska plastprodukter eller jultidningar.
Det vi brottas med just nu är att vi behöver göra större inköp av förpackningar för att kunna öka våra marginaler samt att investera i en produktionsanläggning både i Sverige och i USA för att kunna hantera större mängder vid impregneringen. Vi har fått flera indikationer på att USA är en mycket intresserad marknad av vår miljövänliga produkt med skandinavisk design, MEN vi vill inte frakta en miljövänlig produkt över halva jordklotet. Av samma anledning vill vi inte heller köpa förpackningar från Kina även om de är betydligt billigare än att tillverka dem i Sverige.
Kotten – en hållbar braständare gjord på restprodukter tillverkad i Sverige. Vårt mål är att Kotten ska vara det naturliga valet när en brasa eller grill ska tändas. Vi vill finnas i både livsmedelsaffärer och i de finare inredningsbutikerna med våra produkter. Våra utmaningar är likviditetsbristen. Med ett större kapital kan vi göra större inköp för att minska kostnaderna samt investera i en effektivare tillverkningsprocess. Vi vet att vi säljer väldigt bra på mässor, men mässor är kostsamma.
Vi driver fortfarande Kotten på fritidsbasis och med egna medel, men nu är det dags att ta in kapital för att växla upp. Marknaden har aldrig varit så redo som den är nu!
Vill ni vara med på vår resa och få tillgång till 4 extremt drivna entreprenörer med stora kontaktnät och lika stora ambitioner?